Statut Szkoły Podstawowej
STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W ZESPOLE SZKÓŁ
IM. 7 PUŁKU STRZELCÓW KONNYCH WIELKOPOLSKICH W BIEDRUSKU
Podstawa prawna:
USTAWY
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943, z póź. zm.)
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017 r. poz. 59, z póź. zm.)
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz.U. z 2017 r. poz. 1189).
- Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz.U. z 2019 r. poz. 1078).
ROZPORZĄDZENIA
- Rozporządzenie MEN z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego (Dz.U z 2017 r. poz.356) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkól i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2019 r. poz.502) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz.1616) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz.1569)
- Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz.U. z 2017 r. poz. 1611)
- Rozporządzenie MEN z 18 stycznia 2017 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz.U. z 2017 r. poz. 170),Rozporządzenie MEN z 11 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego (Dz.U. z 2017 r. poz.1603) z póź. zm.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 29 stycznia 2002 r. w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad (Dz.U. z 2002 r. poz. 0125) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz. U. z 2020 r. poz. 983) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z l sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575) z póź. zm.
- Rozporządzenie MEN z dnia 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego (Dz.U. 1999 nr 67 poz. 756) z póź. zm.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz.U. 2003 nr 6 poz. 69) z póź. zm.
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 22 lutego 2019 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2019 r. poz. 373).
Spis treści
Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom................................ 21
Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń............... 25
Rozdział I
Informacje ogólne o Szkole Podstawowej w Biedrusku
§ 1
- Szkoła Podstawowa w Biedrusku, zwana dalej „szkołą”, jest publiczną ośmioletnią szkołą podstawową dla dzieci i młodzieży, działającą na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, zwanej dalej „ustawą”.
- Szkoła nosi imię 7 Pułku Strzelców Konnych Wielkopolskich.
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy Wojskowej 5 w Biedrusku.
- Szkoła wchodzi w skład Zespołu Szkół im. 7 Pułku Strzelców Konnych Wielkopolskich w Biedrusku.
- Organem prowadzącym jest Gmina Suchy Las.
- Nadzór pedagogiczny nad szkołą pełni Kurator Oświaty w Poznaniu.
§ 2
- Szkoła pełni funkcje szkoły obwodowej dla uczniów zamieszkałych w obwodzie, którego granice ustalone są w uchwale Rady Gminy Suchy Las.
- Nauka w szkole jest bezpłatna.
- Szkoła jest jednostka budżetową, która pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Suchy Las.
- Szkoła prowadzi rachunek dochodów własnych na podstawie odrębnych przepisów.
- Szkoła używa pieczęci urzędowej zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Szkoła prowadzi dokumentację swej działalności i przechowuje ją zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Zasady wydawania oraz wzory świadectw i innych druków szkolnych, sposób dokonywania sprostowań i wydawania duplikatów oraz zasady odpłatności za te czynności określają odrębne przepisy.
- Szczegółowe ustalenia precyzuje Rozporządzenie MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkól i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r. poz. 649) z póź. zm.
§ 3
- Czas trwania cyklu kształcenia w szkole wynosi 8 lat.
- Zajęcia edukacyjne w klasach I-III są prowadzone w oddziałach liczących nie więcej niż 24 uczniów. W przypadku przyjęcia z urzędu, w okresie od rozpoczęcia do zakończenia zajęć dydaktycznych do oddziału klasy I, II lub III ucznia zamieszkałego w obwodzie szkoły, Dyrektor szkoły po poinformowaniu klasowej Rady Rodziców dzieli dany oddział, jeżeli liczba uczniów jest zwiększona ponad liczbę 24.
- Dyrektor szkoły może odstąpić od podziału, zwiększając liczbę uczniów w oddziale ponad liczbę 24 na wniosek klasowej Rady Rodziców oraz po uzyskaniu zgody organu prowadzącego. Liczba uczniów w oddziale klas I-III może być zwiększona nie więcej niż o 2 uczniów.
- Jeżeli liczba uczniów w oddziale klas I-III szkoły podstawowej zostanie zwiększona, w szkole zatrudnia się asystenta nauczyciela, który wspiera nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze w tym oddziale.
- Oddział, w którym liczbę uczniów zwiększono, może funkcjonować ze zwiększoną liczbą uczniów w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Szkoła zapewnia możliwość korzystania z:
- biblioteki;
- świetlicy;
- stołówki;
- uchylono
- boisk sportowych.
- sali gimnastycznej
§ 4
- Na terenie szkoły obowiązuje całkowity zakaz nagrywania obrazu i dźwięku przez uczniów i osoby dorosłe. Wyjątek mogą stanowić sytuacje takie jak: nagranie potrzebne do audycji, widowiska, szkolnego przedstawienia teatralnego, lekcji otwartej itp. W tych sytuacjach zgodę na nagrywanie wydaje dyrektor szkoły.
- Budynek i teren szkoły objęty jest nadzorem kamer w celu zapewnienia bezpiecznych warunków nauki, wychowania i opieki. Sposób korzystania z nagrań regulują odrębne przepisy.
Rozdział II
Misja i wizja szkoły, model absolwenta
§ 5
Misją Szkoły jest wspólna praca na sukces uczniów i satysfakcję rodziców, a wskaźnikiem jej są osiągnięcia dydaktyczne uczniów i ich postawy, kształtowane w toku edukacji. Priorytetem w Szkole jest zarówno zapewnienie warunków do wszechstronnego rozwoju uczniów, z uwzględnieniem ich indywidualnych predyspozycji, talentów, osobowości, jak i przygotowanie do dalszej edukacji i bycia świadomym, wrażliwym na potrzeby drugiego człowieka obywatelem.
§ 6
Szkoła respektuje tradycje lokalne i narodowe, jednocześnie czerpiąc z dorobku naukowego i kulturowego oraz nowych technologii. Wychowujemy i kształcimy swoich uczniów w oparciu o system wartości i zasady poszanowania drugiego człowieka. Uczymy postawy otwartości na świat, z jednoczesną dbałością o środowisko lokalne i jego kulturę. Każdy uczeń jest traktowany indywidualnie i ma możliwość osiągnięcia sukcesu na miarę swoich możliwości psychofizycznych. Bezpieczeństwo uczniów jest dla nas priorytetem. Kształtujemy w młodych ludziach zamiłowanie do ponadczasowych wartości, takich jak prawda, dobro i piękno.
§ 7
- Absolwent Szkoły jest wykształcony, odpowiedzialny i potrafi odnaleźć się w otaczającym świecie oraz:
- rozumie wartość uczenia się i potrzebę własnego rozwoju,
- jest samodzielny i potrafi ponosić odpowiedzialność za własne decyzje,
- potrafi zadbać o zdrowie swoje i innych,
- jest wyposażony w umiejętności efektywnej komunikacji z innymi,
- wykazuje się postawą otwartą i wrażliwą na potrzeby innych,
- potrafi odpowiedzialnie korzystać z mediów społecznościowych i internetu,
- posiada świadomość swoich mocnych i słabych stron i potrafi nad nimi pracować,
- jest życzliwy i tolerancyjny, szanuje godność własną i drugiego człowieka,
- wykorzystuje zdobytą wiedzę w życiu,
- potrafi współpracować z innymi.
Rozdział III
Cele i zadania szkoły
§ 8
- Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie Prawo oświatowe oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, a także zawarte w Programie Wychowawczo-Profilaktycznym, dostosowanym do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska.
- Szkoła stwarza warunki do komplementarnego rozwoju uczniów, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne. Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowawczych i kształcenia dzieci.
Rozdział IV
Sposoby realizacji zadań szkoły
§ 9
Rodzice i nauczyciele, na zasadach określonych w statucie, współdziałają ze sobą w sprawach wychowawczych i kształcenia dzieci.
§ 10
W zakresie i na zasadach określonych w Podstawie programowej kształcenia ogólnego szkoła realizuje edukację wczesnoszkolną w pierwszym etapie edukacyjnym, obejmującym klasy I – III oraz zajęcia edukacyjne w drugim etapie edukacyjnym, obejmującym klasy IV –VIII.
§ 11
- W zakresie działalności dydaktycznej Szkoła realizuje szkolny zestaw programów nauczania, a poprzez to w szczególności:
- umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do zaliczenia sprawdzianu końcowego, umożliwiającego dalsze kształcenie w szkole ponadpodstawowej,
- działa w kierunku rozwijania zainteresowań uczniów poprzez organizowanie kół zainteresowań, imprez kulturalnych, imprez sportowych, olimpiad, konkursów,
- zapewnia wszechstronną pomoc uczniom mającym trudności w opanowaniem treści programu nauczania.
- Szkoła zapewnia bezpłatne nauczanie w zakresie szkolnych planów nauczania.
- Szkoła zatrudnia nauczycieli posiadających kwalifikacje wymagane w odrębnych przepisach.
§ 12
- Szkoła wspomaga wychowawczą rolę rodziny.
- W zakresie działalności wychowawczej szkoła w szczególności:
- kształtuje środowisko wychowawcze sprzyjające realizacji celów i zasad określonych w ustawie i przepisów do niej wykonawczych, w szczególności w statucie, dostosowanych do warunków szkoły i wieku uczniów;
- wskazuje alternatywy dla zagrożeń młodego człowieka;
- upowszechnia zasady tolerancji, wolności sumienia i poczucia sprawiedliwości;
- kształtuje postawy patriotyczne (także w wymiarze lokalnym);
- sprzyja zachowaniom proekologicznym;
- umożliwia uczniom podtrzymanie tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej;
- szanuje indywidualność uczniów i ich prawo do własnej oceny rzeczywistości;
- budzi szacunek do pracy poprzez dobrze zorganizowaną pracę na rzecz szkoły i środowiska;
- wdraża do dyscypliny i punktualności.
§ 13
Szkoła realizuje Szkolny Program Wychowawczo-Profilaktyczny, uchwalony przez Radę Rodziców w porozumieniu z Radą Pedagogiczną.
§ 14
- Szkoła sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz posiadanych przez szkołę możliwości.
- Wykonywanie zadań opiekuńczych polega w szczególności na:
- ścisłym respektowaniu obowiązujących w szkołach ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny;
- sprawowaniu w formach indywidualnych opieki nad potrzebującymi takiej opieki uczniami.
§ 15
- Opiekę nad uczniami przebywającymi w szkole sprawują:
- podczas zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych – nauczyciele prowadzący te zajęcia,
- podczas przerw - nauczyciele pełniący dyżury.
- Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły, w tym w trakcie wycieczek organizowanych przez szkołę, sprawują wyznaczeni nauczyciele oraz za zgodą dyrektora, inne dorosłe osoby, w szczególności rodzice.
- Obowiązki opiekunów podczas wycieczek określa Regulamin organizacji wycieczek.
§ 16
- Plan dyżurów nauczycielskich ustala dyrektor, uwzględniając tygodniowy rozkład zajęć i możliwości kadrowe szkoły.
- Zasady organizacyjno-porządkowe pełnienia dyżurów nauczycielskich określa Regulamin dyżurów.
§ 17
Indywidualne formy opieki nad uczniem polegają w szczególności na:
- występowaniu w razie potrzeby do odpowiednich instytucji o udzielenie pomocy finansowej uczniowi będącemu w trudnej sytuacji materialnej;
- zapewnieniu możliwości korzystania z pomocy pedagoga i psychologa szkolnego;
- udzielaniu organizacyjnej pomocy w korzystaniu z usług poradni psychologiczno-pedagogicznej w szczególności w razie stwierdzenia zaistnienia podstaw do ewentualnego obniżenia wymagań edukacyjnych.
§ 18
- Każdy oddział powierza się szczególnej opiece wychowawczej jednego z nauczycieli prowadzących zajęcia edukacyjne w danym oddziale.
- W miarę możliwości organizacyjnych szkoły, w celu zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności, wychowawca prowadzi powierzony oddział w ciągu całego etapu edukacyjnego.
- Decyzję w sprawie obsady stanowiska wychowawcy klasy podejmuje dyrektor po zasięgnięciu opinii Rady Pedagogicznej.
§ 19
- Podręczniki, materiały edukacyjne oraz materiały ćwiczeniowe, których zakupu dokonano z dotacji celowej MEN, są własnością szkoły.
- Zasady użytkowania podręczników reguluje Regulamin korzystania z podręczników wieloletnich.
§ 20
- Zajęcia w szkole zawiesza się, na czas oznaczony, w razie wystąpienia na danym terenie:
- zagrożenia bezpieczeństwa uczniów w związku z organizacją i przebiegiem imprez ogólnopolskich lub międzynarodowych,
- temperatury zewnętrznej lub w pomieszczeniach, w których są prowadzone zajęcia z uczniami, zagrażającej zdrowiu uczniów,
- zagrożenia związanego z sytuacją epidemiologiczną,
- nadzwyczajnego zdarzenia zagrażającego bezpieczeństwu lub zdrowiu uczniów.
- W przypadku zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1, na okres powyżej dwóch dni dyrektor szkoły organizuje dla uczniów zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia te są organizowane nie później niż od trzeciego dnia zawieszenia zajęć, o którym mowa w ust. 1.
- Zajęcia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, o których mowa w ust. 2, są realizowane:
- za pośrednictwem aplikacji Teams,
- za pośrednictwem poczty Microsoft Office 365,
- poprzez e-dziennik.
- Szczegółowe zasady określa Regulamin zdalnego nauczania w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im. 7 PSK Wlkp. w Biedrusku.
Rozdział V
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej
§ 21
- W szkole organizuje się pomoc psychologiczno- pedagogiczną. Pomoc udzielana jest uczniom, rodzicom i nauczycielom.
- Wszelkie formy świadczonej pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole są bezpłatne, a udział ucznia w zaplanowanych zajęciach w ramach jej realizacji dobrowolny.
§ 22
- Pomoc psychologiczno–pedagogiczna polega na:
- diagnozowaniu środowiska ucznia;
- rozpoznawaniu potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i umożliwianiu ich zaspokojenia;
- rozpoznawaniu przyczyn trudności w opanowywaniu umiejętności i wiadomości przez ucznia;
- wspieraniu ucznia z wybitnymi uzdolnieniami;
- podejmowaniu działań wychowawczych i profilaktycznych wynikających z Programu Wychowawczo-Profilaktycznego szkoły oraz wspieraniu nauczycieli w tym zakresie;
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
- udzielaniu nauczycielom pomocy w dostosowywaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizacji programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;
- wspieraniu nauczycieli i rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych;
- podejmowaniu działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych.
§ 23
Celem pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest rozpoznawanie możliwości psychofizycznych oraz rozpoznawanie i zaspakajanie potrzeb rozwojowych i edukacyjnych uczniów, wynikających:
- z niepełnosprawności;
- z niedostosowania społecznego;
- z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- ze szczególnych uzdolnień;
- ze specyficznych trudności w uczeniu się;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z niepowodzeń edukacyjnych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
§ 24
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielają wszyscy pracownicy pedagogiczni.
- Szczegółowe zadania specjalistów określa Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. z 2017 r. poz. 1591)
§ 25
- Wymiar godzin poszczególnych form udzielania pomocy ustala dyrektor szkoły.
- O ustalonych dla ucznia formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno–pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w których poszczególne formy będą realizowane, niezwłocznie zawiadamia się rodzica w formie pisemnej. Wychowawca klasy przekazuje powyższą informację na spotkaniu z rodzicem, zaś rodzic własnoręcznym podpisem potwierdza otrzymanie informacji.
- Rodzic ma prawo do odmowy świadczenia pomocy psychologiczno–pedagogicznej swojemu dziecku.
§ 26
Praca z uczniem zdolnym:
- W szkole organizuje się kółka zainteresowań zgodnie z zainteresowaniami i uzdolnieniami uczniów.
- Szkoła wspiera ucznia zdolnego poprzez:
1) udzielanie uczniom pomocy w odkrywaniu ich predyspozycji i uzdolnień;
2) wspieranie emocjonalne uczniów, kształtowanie w wychowankach adekwatnej samooceny i wiary w siebie;
3) stymulowanie rozwoju oraz wyzwalanie potencjału twórczego uczniów;
4) uwrażliwianie na potrzeby innych ludzi i zachęcanie do działań prospołecznych.
§ 27
- Uczniów, posiadających orzeczenie poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego, obejmuje się kształceniem specjalnym.
- Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.U. z 2017 r. poz. 1578).
§ 28
- Uczniów, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, obejmuje się indywidualnym nauczaniem.
- Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz.1616) oraz Rozporządzenie MEN z 28 sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży (Dz.U. z 2017 r. poz. 1656)
§ 29
- Wybitnie uzdolnionym uczniom szkoła stwarza możliwość podjęcia indywidualnego toku nauki lub realizacji indywidualnego programu nauki.
- Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki (Dz.U. z 2017 r. poz.1569).
Rozdział VI
Organy szkoły i ich kompetencje
§ 30
- Organami szkoły są:
-
- Dyrektor szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.
-
- Każdy z organów wymienionych w § 34 ust. 1. działa zgodnie z ustawą o systemie oświaty. Organy te funkcjonują według odrębnych, uchwalonych przez nie regulaminów, które nie mogą być sprzeczne ze statutem szkoły.
- Działające w szkole organy wzajemnie się informują o podstawowych kierunkach planowanej i prowadzonej działalności.
§ 31
Ogólny zakres kompetencji, zadań i obowiązków dyrektora szkoły określa Ustawa o systemie oświaty i inne przepisy szczegółowe.
§ 32
- Stanowisko dyrektora powierza i odwołuje z niego organ prowadzący szkołę.
- Postępowanie w sprawach, o których mowa w ust. 1, określają odrębne przepisy.
§ 33
- Do zadań dyrektora należy planowanie, organizowanie, kierowanie i nadzorowanie pracy szkoły.
- Dyrektor w szczególności zabiega o stworzenie optymalnych warunków do realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych Szkoły.
- Kompetencje dyrektora szkoły podstawowej reguluje Ustawa o systemie oświaty oraz Prawo oświatowe.
§ 34
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i pracowników niebędących nauczycielami.
- Kompetencje dyrektora jako pracodawcy regulują Kodeks Pracy oraz Karta Nauczyciela.
§ 35
Dyrektor jest przedstawicielem szkoły na zewnątrz oraz – w sprawach wynikających z ustawy – organem prowadzącym postępowanie administracyjne w rozumieniu Kodeksu postępowania administracyjnego.
§ 36
- Dyrektor jest przewodniczącym Rady Pedagogicznej.
- Zadania związane z pełnieniem tej funkcji oraz tryb ich realizacji określają postanowienia Regulaminu Rady Pedagogicznej.
§ 37
- W szkole tworzy się stanowisko wicedyrektora.
- Stanowisko wicedyrektora powierza i odwołuje z niego dyrektor po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego szkołę oraz Rady Pedagogicznej.
§ 38
- Do zakresu działań wicedyrektora należy:
1) zastępowanie dyrektora w czasie jego nieobecności;
2) wykonywanie zadań zleconych przez dyrektora w zakresie kierowania i nadzorowania pracy dydaktyczno-wychowawczej, opiekuńczej i administracyjno-gospodarczej. - Szczegółowy zakres kompetencji wicedyrektora określa dyrektor, powierzając to stanowisko.
§ 39
- Rada Pedagogiczna jest organem kolegialnym szkoły.
- W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
- W posiedzeniu Rady Pedagogicznej mogą – z głosem doradczym – brać udział inne osoby zaproszone przez jej Przewodniczącego za zgodą lub na wniosek Rady Pedagogicznej.
- Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor.
§ 40
Zasady funkcjonowania i kompetencje Rady Pedagogicznej określa Regulamin Rady Pedagogicznej.
§ 41
- W szkole działa Rada Rodziców, która reprezentuje ogół rodziców uczniów szkoły.
- W skład Rady Rodziców wchodzą po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców uczniów danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa w poprzednim punkcie, jednego ucznia reprezentuje jeden rodzic. Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności, w którym określa w szczególności:
- wewnętrzną strukturę i tryb pracy rady,
- szczegółowy tryb przeprowadzania wyborów.
- Oddziałowe Rady Rodziców mogą porozumiewać się ze sobą, ustalając zakres współpracy.
- Rada Rodziców występuje do Rady Pedagogicznej, dyrektora szkoły i innych organów szkoły, organu prowadzącego szkołę oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw oświaty.
§ 42
Wszyscy uczniowie z mocy prawa tworzą Samorząd Uczniowski.
§ 43
Zasady wybierania i działania organów Samorządu Uczniowskiego określa Regulamin Samorządu Uczniowskiego.
§ 44
Zasady współpracy organów szkoły.
- Wszystkie organa szkoły współpracują w duchu porozumienia i wzajemnego szacunku, umożliwiając swobodne działanie i podejmowanie decyzji przez każdy organ w granicach swoich kompetencji.
- Każdy organ szkoły planuje swoją działalność na rok szkolny. Plany działań powinny być uchwalone (sporządzone) do końca września. Kopie dokumentów przekazywane są dyrektorowi szkoły.
- Każdy organ po analizie planów działania pozostałych organów, może włączyć się do realizacji konkretnych zadań, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
§ 45
- Rodzice i nauczyciele współdziałają ze szkołą w sprawach wychowania i kształcenia dzieci.
- Rodzice współpracując ze szkołą mają prawo do:
1) dostępu do dokumentacji regulującej pracę szkoły,
2) uzyskiwania informacji na temat swojego dziecka,
3) uzyskiwania porad i informacji w sprawach wychowania i dalszego kształcenia dziecka. - Rodzice mają obowiązek:
1) dopełnienia formalności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
2) zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia szkolne;
3) interesowania się postępami dziecka w nauce i jego frekwencją;
4) zaopatrzenia dziecka w niezbędne przybory szkolne;
5) zapewnienia dziecku warunków, umożliwiających przygotowanie się do zajęć szkolnych;
6) przeglądania zeszytów swoich dzieci, zachęcania do starannego ich prowadzenia;
7) dbania o właściwy strój i higienę osobistą swojego dziecka;
8) dbania, aby dziecko spożyło posiłek w domu i w szkole;
9) interesowania się zdrowiem dziecka i współpracowania z pielęgniarką szkolną;
10) współpracowania z nauczycielami w przezwyciężaniu trudności w nauce dziecka, trudności wychowawczych i rozwijaniu zdolności;
11) pokrywania szkód umyślnie spowodowanych przez dziecko;
12) uczestniczenia w zebraniach zgodnie z ustalonym na dany rok szkolny harmonogramem zebrań oraz korzystania z organizowanych konsultacji;
- systematycznego korzystania z e-dziennika.
§ 46
Rozstrzyganie sporów pomiędzy organami szkoły.
- W przypadku sporu pomiędzy Radą Pedagogiczną a Radą Rodziców:
- prowadzenie mediacji w sprawie spornej i podejmowanie ostatecznych decyzji należy do dyrektora szkoły, a w przypadku sporu między organami szkoły, w którym stroną jest dyrektor, powoływany jest Zespół Mediacyjny. W skład Zespołu Mediacyjnego wchodzi po jednym przedstawicielu organów szkoły, z tym, że dyrektor szkoły wyznacza swojego przedstawiciela do pracy w zespole;
- o swoim rozstrzygnięciu dyrektor informuje na piśmie zainteresowanych w ciągu 14 dni od złożenia informacji o sporze.
- Strony sporu są zobowiązane przyjąć rozstrzygnięcie Zespołu Mediacyjnego jako rozwiązanie ostateczne. Każdej ze stron przysługuje wniesienie zażalenia do organu prowadzącego.
Rozdział VII
Organizacja pracy szkoły
§ 47
- Okresem przeznaczonym na realizację materiału programowego jednej klasy jest jeden rok szkolny.
- Terminy rozpoczynania i kończenia zajęć edukacyjnych, przerw świątecznych oraz ferii letnich określają przepisy o organizacji roku szkolnego.
§ 48
Podstawę organizacji pracy szkoły w danym roku szkolnym stanowią, ustalane przez dyrektora i zaopiniowane przez Radę Pedagogiczną:
- szkolny plan nauczania;
- arkusz organizacji pracy szkoły;
- tygodniowy rozkład zajęć.
§ 49
Szczegółową organizację nauczania, wychowania i opieki określa arkusz organizacji pracy szkoły.
§ 50
Organizację stałych, obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć edukacyjnych określa tygodniowy rozkład zajęć.
§ 51
- Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia edukacyjne w systemie klasowo-lekcyjnym.
- Godzina lekcyjna trwa 45 minut, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może ustalić inny czas trwania zajęć edukacyjnych, nie jednak dłuższy niż 60 minut i nie krótszy niż 30 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
- W czasie trwania zajęć organizuje się przerwy międzylekcyjne i tzw. duże przerwy.
- W klasach I –III czas trwania poszczególnych zajęć ustala nauczyciel prowadzący te zajęcia, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć.
§ 52
- Podstawową jednostką organizacyjną szkoły jest oddział liczący nie więcej niż 24 uczniów ze względu na trudne warunki lokalowe szkoły.
- Na lekcjach informatyki i zajęć komputerowych oddziały dzieli się na grupy, uwzględniając możliwości realizacji podstawy programowej.
§ 53
Niektóre elementy obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zwłaszcza w ramach edukacji wczesnoszkolnej, jeżeli jest to uzasadnione celami tych zajęć, a także zajęcia nadobowiązkowe (dodatkowe) mogą być prowadzone poza systemem klasowo – lekcyjnym, w grupach oddziałowych, międzyoddziałowych, międzyszkolnych, a także podczas wycieczek i wyjazdów.
§ 54
Szkoła organizuje dodatkowe zajęcia edukacyjne w formie kół i zespołów zainteresowań.
§ 55
Na życzenie rodziców szkoła organizuje uczniom naukę religii/etyki zgodnie z Rozporządzeniem MEN z 7 sierpnia 2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach (Dz.U. z 2017 r. poz. 1147).
§ 56
Zasady zwalniania ucznia na zajęciach wychowania fizycznego:
- W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o ograniczonych możliwościach wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych, dyrektor szkoły, na wniosek rodzica, zwalnia ucznia z wykonywania określonych ćwiczeń fizycznych na lekcjach wychowania fizycznego na czas określony w tej opinii. Nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowania fizycznego dostosowuje wymagania edukacyjne do możliwości ucznia.
- W przypadku posiadania przez ucznia opinii lekarza o braku możliwości uczestniczenia ucznia na zajęciach wychowania fizycznego, dyrektor szkoły zwalnia ucznia z realizacji zajęć wychowania fizycznego. Uczeń jest obowiązany przebywać na zajęciach pod opieką nauczyciela, chyba że rodzice ucznia złożą oświadczenie o zapewnieniu dziecku opieki na czas trwania lekcji wychowania fizycznego (zwolnienia z pierwszych i ostatnich lekcji w planie zajęć). W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 57
- Dyrektor szkoły na wniosek rodziców oraz na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, oraz na podstawie orzeczenia o potrzebiekształcenia specjalnego i orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania zwalnia do końca danego etapu edukacyjnego ucznia z wadą słuchu, z głęboką dysleksją rozwojową, z afazją, z niepełnosprawnościami sprzężonymi lub z autyzmem z nauki drugiego języka nowożytnego. W dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony” albo „zwolniona”.
§ 58
Dyrektor szkoły, na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) ucznia, w drodze decyzji administracyjnej może zezwolić, po spełnieniu wymaganych warunków, na spełnianie obowiązku szkolnego poza szkołą.
§ 59
- Szkoła prowadzi dokumentację nauczania i działalności wychowawczej i opiekuńczej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W szkole funkcjonuje elektroniczny dziennik, którego funkcjonowanie reguluje Regulamin korzystania z dziennika elektronicznego.
- Szczegółowe zalecenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz.U. z 2017 r. poz. 1646)
§ 60
Organizacja pracy świetlicy
- Szkoła prowadzi świetlicę.
- Świetlica sprawuje opiekę nad uczniami klas młodszych. Doraźnie ze świetlicy mogą korzystać wszyscy uczniowie szkoły.
- Funkcjonowanie świetlicy reguluje Regulamin świetlicy szkolnej.
- Szczegółowe zalecenia dotyczące działalności świetlicy znajdują się w Ustawie z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U z 2017 r. poz. 59 ze zm.), art. 105; Rozporządzeniu MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 r.; poz. 649) oraz Rozporządzeniu MEN z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji (Dz. U. 2017 r.; poz. 1646).
§ 61
- Szkoła prowadzi stołówkę i zapewnia uczniom spożycie mleka lub ciepłego napoju – herbaty.
- Uczniowie korzystający z napoju wnoszą opłaty w wysokości pokrywającej koszty surowca. Kalkulację opłat ustala dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców. Zbiórkę środków finansowych prowadzi wychowawca świetlicy.
- W stołówce istnieje możliwość zakupu wody i napojów niegazowanych oraz kanapek przygotowanych przez firmę zewnętrzną w cenie ustalonej przez ww. firmę.
- Szkoła zapewnia uczniom spożycie jednego ciepłego posiłku w ciągu dnia i stwarza możliwość jego spożycia podczas pobytu w szkole.
- Rodzice mają możliwość zakupu obiadów dla uczniów dostarczanych przez firmę zewnętrzną na zasadzie cateringu w cenie skalkulowanej przez ww. firmę.
§ 62
Biblioteka szkolna jest pracownią szkolną, służącą realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów, zadań edukacyjnych szkoły, doskonaleniu warsztatu nauczycieli, popularyzowaniu wiedzy pedagogicznej wśród rodziców oraz w miarę możliwości, wiedzy o regionie.
§ 63
Zasady funkcjonowania biblioteki reguluje Regulamin biblioteki szkolnej.
Rozdział VIII
Nauczyciele i inni pracownicy szkoły
§ 64
- W szkole zatrudnia się nauczycieli zgodnie z ich kwalifikacjami oraz pracowników administracyjnych, technicznych i pracowników obsługi.
- Zasady zatrudniania nauczycieli i innych pracowników szkoły określają odrębne przepisy.
§ 65
Zadania nauczycieli:
- Odpowiedzialność za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów;
- Dbałość o prawidłowy przebieg procesu dydaktycznego;
- Wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności oraz zainteresowań
- Doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej.
§ 66
Zasady i tryb sprawowania nadzoru pedagogicznego oraz oceniania pracy nauczycieli określają odrębne przepisy.
§ 67
Dyrektor szkoły powołuje zespoły nauczycielskie. Ich funkcjonowanie reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 lutego 2019 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2019 poz. 502).
§ 68
- Zadaniem wychowawcy jest sprawowanie opieki wychowawczej nad uczniami.
- Wychowawca:
- otacza indywidualną opieką każdego ucznia,
- wspólnie z uczniami i ich rodzicami:
- planuje i organizuje różne formy życia zespołowego, rozwijające jednostki i integrujące zespół uczniowski,
- zapoznaje rodziców i uczniów z obowiązującymi w Szkole zasadami oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów,
- współdziała z nauczycielami uczącymi w klasie, uzgadniając z nimi i koordynując ich działania wychowawcze wobec ogółu uczniów, a także wobec tych uczniów, którym z racji szczególnych uzdolnień albo z powodu napotkanych trudności i niepowodzeń szkolnych potrzebne jest zapewnienie indywidualnej opieki,
- utrzymuje kontakt z rodzicami w celu:
- poznania i ustalenia potrzeb opiekuńczo-wychowawczych ich dzieci,
- współdziałania z rodzicami, zwłaszcza okazywania im pomocy w ich działaniach wychowawczych wobec dzieci oraz otrzymywania od rodziców pomocy w swoich działaniach,
- włączania ich w sprawy życia klasy i szkoły,
- współpracuje z pedagogiem szkolnym i innymi specjalistami świadczącymi kwalifikowaną pomoc w rozpoznawaniu potrzeb i trudności, także zdrowotnych, oraz zainteresowań i szczególnych uzdolnień uczniów.
- Organizację i formy udzielania na terenie szkoły pomocy, o której mowa w ust. 2 pkt. f, określają przepisy w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy pedagogicznej i psychologicznej zgodnie z rozporządzeniem MEN.
§ 69
Wychowawca organizuje spotkania z rodzicami zgodnie z harmonogramem pracy szkoły.
§ 70
- Wychowawcy i nauczyciele mogą zajęcia prowadzić poza terenem szkoły tylko za zgodą dyrektora szkoły.
- Opiekę nad uczniami podczas zajęć poza terenem szkoły sprawują nauczyciele prowadzący zajęcia i towarzyszący im rodzice.
- Szczegółowe ustalenia dotyczące organizacji wycieczek i wyjść zawiera Regulamin organizacji wycieczek.
§ 71
- Szkoła zatrudnia pedagoga, pedagoga specjalnego, psychologa i logopedę.
- Zadania i zakres działań specjalistów określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. z 2017 r., poz. 1591) z poź. zm.
Rozdział IX
Zadania nauczycieli w zakresie zapewniania bezpieczeństwa uczniom
§ 72
- Nauczyciel jest odpowiedzialny za życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów, nad którymi sprawuje opiekę podczas zajęć edukacyjnych organizowanych przez szkołę.
- Nauczyciel jest zobowiązany:
- skrupulatnie stosować przepisy i zarządzenia odnośnie bhp i ppoż., a także odbywać wymagane szkolenia z tego zakresu;
- przestrzegać regulaminu dyżurów oraz regulaminów dotyczących korzystania z pracowni, boisk i hali sportowej.
- Obowiązki nauczyciela podczas pełnienia dyżuru określa Regulamin dyżurów.
- Nauczyciel jest zobowiązany do:
- zaznajomienia uczniów przed dopuszczeniem do zajęć z urządzeniami technicznymi i w pracowniach z zasadami i metodami pracy zapewniającymi bezpieczeństwo i higienę pracy przy wykonywaniu czynności na takim stanowisku. Rozpoczęcie zajęć może nastąpić po sprawdzeniu i upewnieniu się przez prowadzącego zajęcia, iż stan urządzeń technicznych, instalacji elektrycznej, a także inne warunki środowiska pracy nie stwarzają zagrożeń dla bezpieczeństwa uczniów;
- nierozpoczynania zajęć, jeżeli w pomieszczeniach lub innych miejscach, w których mają być prowadzone zajęcia stan znajdującego się wyposażenia stwarza zagrożenia dla bezpieczeństwa.
- Szczegółowe zalecenia dotyczące zapewnienia bezpieczeństwa uczniom określają Procedury postępowania w sytuacjach kryzysowych.
- Wychowawcy klas są zobowiązani zapoznać uczniów z:
1) zasadami postępowania w razie zauważenia ognia;
2) sygnałami alarmowymi na wypadek zagrożenia;
3) z planami ewakuacji, oznakowaniem dróg ewakuacyjnych;
4) zasadami zachowania i wynikającymi z tego obowiązkami w czasie zagrożenia. - Wychowawcy klas są zobowiązani cyklicznie przeprowadzać pogadanki dotyczącymi bezpieczeństwa podczas zajęć lekcyjnych i przerw, w budynku szkolnym i boiskach oraz podczas ferii zimowych i letnich.
Rozdział X
Uczniowie szkoły, zasady rekrutacji
§ 73
Zasady spełniania obowiązku szkolnego precyzuje Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2016 r. poz. 1943, z późn. zm.).
§ 74
Obowiązek szkolny dziecka rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat, oraz trwa do ukończenia szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do ukończenia 18. roku życia.
§ 75
Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi szkolnemu są obowiązani do:
- dopełnienia czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do szkoły;
- zapewnienia regularnego uczęszczania dziecka na zajęcia;
- informowania, w terminie do dnia 30 września każdego roku, dyrektora szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, o realizacji tego obowiązku spełnianego w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im. 7 PSK Wlkp. w Biedrusku;
- zapewnienia dziecku odpowiednich warunków do nauki.
§ 76
Przez niespełnienie obowiązku szkolnego rozumie się nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50% obowiązkowych zajęć edukacyjnych w szkole podstawowej.
§ 77
Szkoła przeprowadza rekrutację uczniów w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
§ 78
- O przyjęciu uczniów do wszystkich klas decyduje dyrektor.
- Do szkoły przyjmuje się:
1) z urzędu – dzieci zamieszkałe w obwodzie szkoły;
2) na prośbę rodziców – dzieci zamieszkałe poza obwodem szkoły, jeśli w odpowiedniej klasie są miejsca. - Przyjęcie do szkoły dziecka spoza obwodu, o którym mowa w ust. 3 pkt. 2, wymaga zawiadomienia dyrektora szkoły, w której obwodzie mieszka dziecko.
- Postępowanie rekrutacyjne do szkoły przeprowadza komisja rekrutacyjna powołana przez dyrektora szkoły.
- Terminy postępowania rekrutacyjnego określa corocznie organ prowadzący.
- Nabór uczniów zamieszkałych poza obwodem szkoły do klas wyższych niż pierwsza określa odrębny Regulamin rekrutacji.
- Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor szkoły po zasięgnięciu opinii Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
Rozdział XI
Prawa i obowiązki uczniów
§ 79
1.Uczeń ma w szczególności prawo do:
- właściwie zorganizowanego procesu edukacji, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej;
- opieki wychowawczej i warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo, ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej, uzależnieniami, demoralizacją oraz innymi przejawami patologii społecznej;
- ochrony i poszanowania jego godności;
- korzystania z pomocy doraźnej, zgodnie z odrębnymi przepisami;
- życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie edukacyjnym;
- swobody wyrażania myśli i przekonań w szczególności dotyczących życia szkoły, a także światopoglądowych i religijnych – jeśli nie narusza tym dobra innych osób;
- rozwijania zainteresowań, zdolności i talentów;
- sprawiedliwej, obiektywnej i jawnej oceny oraz ustalonych sposobów kontroli postępów w nauce;
- pomocy w przypadku trudności w nauce;
- korzystania z poradnictwa psychologiczno-pedagogicznego;
- korzystanie z pomieszczeń szkolnych, sprzętu, środków edukacyjnych, księgozbioru biblioteki;
- wpływania na życie szkoły przez działalność samorządową oraz zrzeszania się w organizacjach działających w szkole.
§ 80
- Uczeń jest w szczególności zobowiązany do:
- przestrzegania obowiązujących w szkole przepisów;
- podporządkowania się zaleceniom dyrektora i innych nauczycieli;
- systematycznego i aktywnego uczestniczenia w zajęciach edukacyjnych i w życiu szkoły;
- dostarczenia usprawiedliwienia o swojej nieobecności na zajęciach szkolnych. Usprawiedliwienie zobowiązany jest przedłożyć w dniu stawienia się na zajęcia. Usprawiedliwienia dokonują rodzice w formie pisemnej, także poprzez e-dziennik, lub zaświadczenia lekarskiego;
- przestrzegania zasad kultury w odniesieniu do kolegów oraz okazywania szacunku wobec nauczycieli i innych pracowników szkoły;
- dbania o własne życie, zdrowie, higienę oraz rozwój;
- dbania o wspólne dobro, ład i porządek w szkole;
- dbania o honor i przestrzeganie tradycji szkoły.
- Ucznia obowiązuje ponadto zakaz picia alkoholu, używania narkotyków, dopalaczy i wszelkich środków odurzających oraz zakaz palenia tytoniu oraz zakaz wszelkich działań agresywnych i wulgarnych skierowanych do innej osoby.
- Na terenie szkoły obowiązkowe jest noszenie przez uczniów odpowiedniego stroju.
§ 81
- Wzór stroju oraz wizerunek ucznia szkoły podstawowej określa dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Rodziców i Samorządem Uczniowskim. Ustalono, że uczeń
powinien:
- podczas uroczystości szkolnych nosić:
a) białą koszulę / bluzkę,
b) ciemne (czarne, granatowe) spodnie / spódnicę; - podczas codziennych zajęć szkolnych nosić schludny strój i unikać niestosownych elementów wyglądu,
- podczas wyjazdów do teatru nosić stosownie elegancki strój.
2. Dyrektor szkoły w porozumieniu z Radą Pedagogiczną i Radą Rodziców określił sytuacje, w których przebywanie ucznia na terenie szkoły nie wymaga noszenia przez niego ww. stroju uczniowskiego. Są to:
- wyjścia do kina, muzeum;
- wyjazdy na wycieczki;
- wyjazdy na zawody sportowe;
- zabawy, dyskoteki, zajęcia pozalekcyjne;
- imprezy organizowane przez szkołę lub klasę w porozumieniu z dyrektorem szkoły, np. walentynki, mikołajki.
Rozdział XII
Nagrody i kary
§ 82
Aby stymulować u uczniów postawy pożądane i eliminować negatywne, oprócz działań wychowawczych podejmowanych przez wszystkich nauczycieli, wobec uczniów stosuje się system nagród i kar.
§ 83
- Nagrody stosowane wobec uczniów:
- pochwała ogłoszona na forum klasy;
- wpis do dziennika,
- pochwała ogłoszona na apelu szkolnym;
- list pochwalny adresowany do rodziców;
- nagroda rzeczowa.
- Ustala się następujące rodzaje kar:
- upomnienie wychowawcy wobec klasy;
- upomnienie dyrektora;
- upomnienie dyrektora wobec społeczności uczniowskiej;
- pisemne powiadomienie rodziców o nagannym zachowaniu ucznia;
- zakaz udziału w imprezach i wycieczkach szkolnych;
- przeniesienie ucznia do równoległej klasy tej szkoły (jeżeli taka jest).
- Od każdej wymierzonej kary uczeń może się odwołać za pośrednictwem SU, wychowawcy lub rodziców do dyrektora szkoły w terminie dwóch dni.
- Kary nie mogą naruszać nietykalności i godności osobistej ucznia. Za jedno przewinienie stosuje się tylko jeden rodzaj kary.
- O wymierzeniu kary informuje się rodziców.
§ 84
- Rada Pedagogiczna szkoły może podjąć uchwałę o rozpoczęcie procedury karnego przeniesienia ucznia do innej szkoły. Decyzję w sprawie przeniesienia do innej szkoły podejmuje Wielkopolski Kurator Oświaty.
- Wykroczenia stanowiące podstawę do złożenia wniosku o przeniesienie do innej szkoły:
1) świadome działanie stanowiące zagrożenie życia lub skutkujące uszczerbkiem zdrowia dla innych uczniów lub pracowników szkoły;
2) rozprowadzanie i używanie środków odurzających, w tym alkoholu i narkotyków;
3) świadome fizyczne i psychiczne znęcanie się nad członkami społeczności szkolnej lub naruszanie godności, uczuć religijnych lub narodowych;
4) dewastacja i celowe niszczenie mienia szkolnego;
5) kradzież;
6) wyłudzanie (np. pieniędzy), szantaż, przekupstwo;
7) wulgarne odnoszenie się do nauczycieli i innych członków społeczności szkolnej;
8) czyny nieobyczajne;
9) stwarzanie sytuacji zagrożenia publicznego,
10) notoryczne łamanie postanowień Statutu Szkoły mimo zastosowania wcześniejszych środków dyscyplinujących;
11) zniesławienie szkoły, np. na stronie internetowej;
12) fałszowanie dokumentów szkolnych;
13) demoralizujący i deprawujący wpływ na innych uczniów;
14) popełnienie innych czynów karalnych w świetle Kodeksu Karnego. - Wyniki w nauce nie mogą być podstawą do wnioskowania o przeniesienie do innej szkoły.
- Decyzję o przeniesieniu ucznia odbierają i podpisują rodzice lub prawny opiekun.
- Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się od decyzji do organu wskazanego w pouczeniu zawartym w decyzji w terminie 14 dni od jej doręczenia.
- W trakcie całego postępowania odwoławczego uczeń ma prawo uczęszczać na zajęcia do czasu otrzymania ostatecznej decyzji.
Rozdział XIII
Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń
§ 85
Zasady korzystania z telefonów komórkowych i innych elektronicznych urządzeń określa odrębny regulamin.
Rozdział XIV
Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego
§ 86
- Ocenianiu podlegają:
1) osiągnięcia edukacyjne ucznia,
2) zachowanie ucznia. - Podstawę prawną wewnątrzszkolnych zasad oceniania stanowi Ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz rozporządzenie MEN z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych póź. zm.
- Ocenianie wewnątrzszkolne osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z programów nauczania oraz z formułowania oceny.
- Celem oceniania wewnątrzszkolnego jest:
1) informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i postępach w tym zakresie;
2) pomoc uczniowi w samodzielnym planowaniu swojego rozwoju;
3) motywowanie ucznia do dalszej pracy;
4) dostarczenie rodzicom i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach i specjalnych zdolnościach ucznia. - Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych oraz informowanie o nich uczniów i rodziców;
- ustalanie kryteriów oceniania zachowania;
- bieżące ocenianie oraz klasyfikowanie śródroczne i roczne;
- sposób przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych i poprawkowych.
§ 87
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza. Podział na okresy jest ściśle związany z organizacją roku szkolnego – termin zakończenia I półrocza określa dyrektor szkoły, po konsultacji z Radą Pedagogiczną.
- Po zakończeniu każdego półrocza uczeń otrzymuje oceny klasyfikacyjne.
§ 88
- Ocenę ustala nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne lub prowadzący określony przedmiot.
- Nauczyciel jest zobowiązany, na podstawie opinii publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym publicznej poradni specjalistycznej, dostosować wymagania edukacyjne do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom.
- Przez „specyficzne trudności w uczeniu się” należy rozumieć trudności w uczeniu się, odnoszące się do uczniów w normie intelektualnej, o właściwej sprawności motorycznej i prawidłowo funkcjonujących systemach sensorycznych, którzy mają trudności w przyswajaniu treści dydaktycznych, wynikające ze specyfiki ich funkcjonowania poznawczo-percepcyjnego.
- Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom, następuje także na podstawie opinii niepublicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym niepublicznej poradni specjalistycznej, o której mowa w art. 71b ust. 3b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty.
- W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia może nastąpić na podstawie tego orzeczenia.
Rozdział XV
Szczegółowe warunki i sposób oceniania na I etapie edukacyjnym
§ 89
- W klasach I – III szkoły podstawowej ocena klasyfikacyjna jest oceną opisową.
- Szczegółowe zasady oceniania określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
- Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
§ 90
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów) Rada Pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II szkoły podstawowej do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego, jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
§ 91
W wyjątkowych przypadkach uzasadnionych poziomem rozwoju i osiągnięć ucznia w danym roku szkolnym lub stanem zdrowia ucznia rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I-III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia lub na wniosek rodziców ucznia po zasięgnięciu opinii wychowawcy oddziału.
Rozdział XVI
Szczegółowe warunki i sposób oceniania na II etapie edukacyjnym
§ 92
Bieżące ocenianie, oceny śródroczne oraz oceny klasyfikacyjne roczne począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej, ustala się wg skali sześciostopniowej. Szczegółowe zasady oceniania określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
§ 93
Nauczyciel ustala szczegółowe zasady przedmiotowego oceniania, zależne od specyfiki danego przedmiotu i zapoznaje z nimi uczniów na pierwszej lekcji danego przedmiotu w każdym roku szkolnym. Zasady przedmiotowego oceniania są dokumentem zawierającym informacje o wymaganiach i kryteriach, stosowanych w trakcie oceniania przedmiotowego, są podporządkowane zasadom wewnątrzszkolnego oceniania i spójne z podstawą programową w zakresie nauczania danego przedmiotu oraz przyjętym do realizacji programem nauczania.
§ 94
- Uczeń, który był nieobecny podczas określonej formy sprawdzania i oceniania, może wykonać zadanie w innym czasie lub innej formie po ustaleniu z nauczycielem.
- Liczba sprawdzianów pisemnych nie może przekraczać trzech w ciągu tygodnia, przy czym w ciągu jednego dnia może odbyć się jeden sprawdzian, którego termin podawany jest z tygodniowym wyprzedzeniem.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i dla jego rodziców.
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego, techniki, zajęć technicznych, muzyki, plastyki, zajęć artystycznych należy brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć
oraz w przypadku zajęć wychowania fizycznego, również systematyczność udziału ucznia w zajęciach i jego aktywność w działaniach na rzecz kultury fizycznej.
§ 95
Jeżeli w wyniku klasyfikacji śródrocznej stwierdzono, że poziom osiągnięć edukacyjnych ucznia uniemożliwi lub utrudni kontynuowanie nauki w klasie programowo wyższej, szkoła, w miarę możliwości, stwarza uczniowi szansę uzupełnienia braków.
§ 96
- Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się od wystawionej oceny klasyfikacyjnej rocznej, jeżeli została ona wystawiona niezgodnie z obowiązującymi przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny.
- Uczeń lub jego rodzice mogą odwołać się od wystawionej przewidywanej oceny klasyfikacyjnej rocznej.
§ 97
- Sposób odwołania się od wystawionej oceny, tryb i warunki uzyskania oceny wyższej określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
§ 98
- Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń, który w wyniku klasyfikacji rocznej uzyskał ocenę niedostateczną z jednego albo dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
- Sposób przeprowadzenia egzaminu poprawkowego reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) oraz Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
§ 99
- Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych, przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia
w szkolnym planie nauczania. - Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
- Sposób przeprowadzenia egzaminu klasyfikacyjnego reguluje Rozporządzenie MEN z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534) oraz Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania.
§ 100
Ocena zachowania, zarówno śródroczna, jak i roczna, w klasach I – III jest oceną opisową. Szczegóły określają Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zachowania.
§ 101
Sposób wystawiania oceny zachowania w klasach IV-VIII regulują Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania zachowania.
§ 102
Począwszy od klasy IV szkoły podstawowej, uczeń otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli ze wszystkich zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej.
§ 103
Od czwartej klasy szkoły podstawowej uczeń otrzymuje promocję z wyróżnieniem, jeżeli uzyska w wyniku rocznej klasyfikacji średnią ocen ze wszystkich obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych i przedmiotów oraz religii i etyki co najmniej 4,75 i co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania.
§ 104
Uczeń kończy szkołę podstawową, jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych, uzyskał oceny klasyfikacyjne wyższe od niedostatecznych oraz przystąpił do sprawdzianu przeprowadzanego przez Okręgową Komisję Egzaminacyjną.
§ 105
Szczegółowe ustalenia precyzuje Rozporządzenie MEN z 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1534)
§ 106
- Nauczyciele informują rodziców / opiekunów prawnych o postępach bądź trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu poprzez wpisy w e-dzienniku oraz podczas zebrań i konsultacji.
- Nauczyciel nie udziela informacji podczas lekcji i przerw.
- W szczególnych przypadkach, jeśli rodzic (prawny opiekun) nie ma możliwości skontaktowania się z nauczycielem w czasie konsultacji, powinien uzgodnić z nauczycielem inny termin spotkania.
§ 107
- Wychowawca klasy informuje uczniów i ich rodziców (opiekunów prawnych) o przewidywanych śródrocznych / rocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów i zachowania na siedem dni przed ostatecznym terminem wystawiania ocen.
- Informacja w klasach I-III w szkole podstawowej ma formę oceny opisowej, zamieszczanej w dzienniku elektronicznym.
- W klasach IV-VIII oceny przewidywane zamieszczone są w dzienniku elektronicznym.
- Wychowawca klasy informuje uczniów o przewidywanych śródrocznych / rocznych ocenach z poszczególnych przedmiotów i zachowania na siedem dni przed posiedzeniem Rady Pedagogicznej klasyfikacyjnej.
Rozdział XVII
Wolontariat w szkole
§ 108
Wolontariat w szkole funkcjonuje wg zasad określonych w Regulaminie szkolnego wolontariatu.
Rozdział XVIII
Doradztwo zawodowe w szkole.
§ 109
- System doradztwa zawodowego na poziomie szkoły podstawowej pomaga uczniom w samopoznaniu własnych predyspozycji, osobowości, potrzeb, uzdolnień, zainteresowań, możliwości. Ma on charakter planowych działań i koordynowany jest przez szkolnego koordynatora ds. doradztwa zawodowego.
- Cele doradztwa zawodowego określa Program doradztwa zawodowego.
- Doradztwo zawodowe obejmuje: poznawanie siebie, autodiagnozę preferencji i zainteresowań, poznawanie zawodów, indywidualną pracę z uczniami mającymi problemy z wyborem szkoły ponadpodstawowej, udzielanie informacji edukacyjnej, konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół średnich, pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego.
Rozdział XIX
Ceremoniał szkolny
§ 110
- Szkoła posiada sztandar szkoły.
- Zasady użycia sztandaru i opieki nad pocztem sztandarowym określa odrębny regulamin.
- Uczniowie klas pierwszych składają ślubowanie.
- Przebieg ślubowania określa odrębny regulamin.
Rozdział XX
Opieka zdrowotna
§ 111
- Opieka zdrowotna nad uczniami jest realizowana w szkole i obejmuje profilaktyczną opiekę zdrowotną, promocję zdrowia oraz opiekę stomatologiczną.
- Opieka zdrowotna nad uczniami jest sprawowana we współpracy z rodzicami.
- Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad uczniami sprawuje higienistka szkolna.
- Szczegółową organizację opieki zdrowotnej reguluje Ustawa z dnia 12 kwietnia 2019 r. o opiece zdrowotnej nad uczniami (Dz.U. 2019 poz. 1078).
Rozdział XXI
uchylono
Rozdział XXII
Nagroda „Złota Podkowa”
§ 112
- Dla najlepszych absolwentów Szkoły corocznie przyznawana jest nagroda „Złota Podkowa”.
- Cele:
- Wyłonienie uczniów wyróżniających się wzorowym zachowaniem oraz osiągających bardzo wysokie wyniki w nauce.
- Promowanie wśród uczniów postaw godnych naśladowania: zaangażowania w działalność na rzecz innych, aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły, godnego reprezentowania szkoły na zewnątrz.
- Motywowanie do samodoskonalenia.
- Docenienie skutecznych działań na rzecz rozwoju i promocji szkoły.
- Ogólne założenia:
- „Złota Podkowa” to nagroda dla absolwentów szkoły, wyróżniających się wzorowym zachowaniem i bardzo wysokimi wynikami w nauce. Jest ona przyznawana indywidualnie uczniom klas ósmych.
- Nagrody – statuetki fundowane są przez Dyrektora Szkoły we współpracy z Radą Rodziców.
- Kryteria przyznawania nagrody:
- W klasach VI – VIII absolwent szkoły otrzymał 3 razy świadectwo z wyróżnieniem ze średnią ocen powyżej 5,0 i wzorowym zachowaniem.
- Uchylono
- Procedura przyznawania nagród.
- Wniosek o przyznanie nagrody sporządza wychowawca klasy.
- Wnioski przedstawiane są przez wychowawców na klasyfikacyjnym posiedzeniu Rady Pedagogicznej.
- Na podstawie przedstawionych wniosków Rada Pedagogiczna nominuje wybranych uczniów do nagrody.
- Nagrody
- Nagroda – statuetka „Złota Podkowa” wręczana jest przez Dyrektora Szkoły podczas uroczystości zakończenia roku szkolnego.
- Na nagrodę składa się: statuetka, dyplom, list gratulacyjny dla rodziców absolwenta, wpis do Kroniki Złotej Podkowy, publikacja listy wyróżnionych na szkolnej stronie internetowej.
7. Przepisy przejściowe
- Dla uczniów klas VII w roku szkolnym 2024/2025 przyjmuje się średnią ocen 5,0 i wzorowe zachowanie.
- Dla uczniów klas VIII w latach szkolnych 2023/2024 oraz 2024/2025 przyjmuje się średnią ocen 5,0 i wzorowe zachowanie.
Rozdział XXIII
Postanowienia końcowe
§ 113
- Zmiany w statucie dokonywane mogą być z inicjatywy:
1) dyrektora szkoły jako przewodniczącego Rady Pedagogicznej;
2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny;
3) organu prowadzącego szkołę;
4) Rady Rodziców;
5) co najmniej 1/3 członków Rady Pedagogicznej. - Rada Pedagogiczna uchwala zmiany i nowelizacje do statutu szkoły.
- Dyrektor ujednolica statut po każdej jego nowelizacji.
- Tekst ujednolicony przyjęto uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 15.09.2022